Wednesday, April 22, 2009

NUTP Health Care ...

Bagi kita penjawat awam, Hospital kerajaan adalah Hospital Panel kita. Nak pergi ke private hospital, pasti kita berkira tentang bayaran yang bakal dikeluarkan.
Jika kita ber'wang', ini hanya kisah kecil dan tak perlu diambil peduli kerana duit bukan isunya.

Namun jika kita inginkan yang terbaik pasti ada kos yang perlu dikeluarkan. Jika kita berkira tentang duit jangan peningkan kepala dengan kad kesihatan ini.
Tetapi jika kita beranggapan yang jika kita saling membantu maka ia akan menjadi penting. Jika kita sekeluarga ( suami, isteri dan 5 anak), kita akan membelanjakan sebanyak RM RM102.00 sebulan untuk kad kesihatan ini.
Yang tidak syoknya, duit ini dikira hangus !!

Bagi pembedahan Tonsil biasa tanpa komplikasi - kita membayar RM3800
Maksudnya kita membayar menggunakan 37 bulan (3 tahun) bayaran kita.

Bagi pembedahan akibat kemalangan yang melibatkan tulang paha patah di dua bahagian - kita akan membayar RM19,000 bersamaan dengan 187 bulan (15 tahun setengah) bayaran kita.

Bila kita ditimpa musibah dan memerlukan rawatan segera, berapa banyak yang telah kita bayar saban bulan dan berapa lama kita telah membayar tidak pernah ditanya. Segala perbelanjaan itu akan ditanggung oleh pihak insuran. Kita sebenarnya menggunakan dana yang dicarum oleh semua orang bagi melunaskan bayaran ini.

Kita saling membantu antara satu sama lain secara tidak kita sedari. Jika hari ini kita sihat, biarlah duit itu membantu orang lain. Bila kita memerlukan, kita pula yang akan dibantu.

Tiada komisen atau insentif yang terlibat ketika mempromosikan kad kesihatan ini ...
Ini hanya sebahagian kisah kita dan rakan cikgu yang lain.

Dapatkan maklumat disini : NUTP HEALTH CARE

Lihat senarai Hospital Panel

No comments: